1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 267
WAT IS DE MENS?229hij in de genitale phase terecht komt. Zijn lichaam heeft vooral de betekenis van constitutioneel moment en moet in laatste instantie dienst doen om theoretische controversen schijnbaar tot een oplossing te brengen. De psycho-analyse heeft zich in verschillende ric ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 268
230F. J. TOLSMAgerend. Het gesprek met zichzelf laat het zelf evenwel niet in absolute zin aan het woord, het draagt een unilateraal cachet, het ik stelt zich gezaghebbend tegenover het zelf en roept het tot de orde, uitgaande van de in een groot aantal zittingen moeizaam verworven ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 269
WAT IS DE MENS?231zijn beschreven als de neantisatie (vernieting) van het object. Le poursoi n'est pas ce qu'il est et il est ce qu'il n'est pas. Het bewustzijn is enkel het besef niét het andere te zijn. Wanneer wij onze relatie ten opzichte van de psycho-analyse nader existentieel ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 270
232F. J. TOLSMAtot zijn vormsels, waarin hij niet zelden opgaat. Deze bezitsvorming ligt niet alleen in de materiele sfeer, maar evenzeer in de geestelijkdogmatische. Zoals we in elke analyse een soort profanatie kunnen zien, zo moeten we ook de nadruk leggen op het feit, dat elke u ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 271
WAT IS DE MENS?233Ook in de psychiatrie hebben de stratificatietheorieën grote invloed gehad, bijv. in het werk van Henry Ey, Baruk en vele anderen. Men spreekt ook gaarne van de kern van de persoonlijkheid. We kunnen op de mens nl. eveneens een soort ontmantelingsprocedure toepasse ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 272
234F. J. TOLSMAvan waaruit de uitgangen des levens zijn en dat op God gericht, dan wel van Hem afgekeerd kan zijn. De wijsbegeerte der wetsidee heeft een open oog voor de mens in de wereld, maar zij reduceert de anthropologische werkelijkheid van de mens in de wereld tot een vlechtw ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 273
WAT IS DE MENS?235ben een lichaam, dat wij verdedigen, resp. beschermen tegen elke aanranding, maar de identificatie met het lichaam treedt gemakkelijk op. Onder bepaalde omstandigheden zijn wij lichaam, vooral in het probleemloze zijn. Treedt er een weerstand op in de drieëenheid m ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 274
li236F. J. TOLSMAlichaam niet meer merkt, als hij tegelijkertijd lichaam is, waarbij het lichaam zijn betekenis van instrument \'erloren heeft. De mens beweegt zich vrij, zijn doel is niet duidelijk omschreven, bewegingen worden als vanzelfsprekend uitgevoerd, de rythmiek der ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 275
WAT IS DE MENS?237de genen. Oorspronkelijk betekenis hebbend voor de individuele mens, zien we de biologische theorie in transindividuele zin verdiept door Szondi, die nl. de gehele stuctuur en houding van de mens gedetermineerd ziet vanuit verschillende genen paren. De keuze van ee ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 276
238F. J. TOLSMADe philosophen, welke trancenderen naar het heden, zijn o.m. Gabriel Marcel, Gusdcrf, Grisebach enz., hoewel verleden, heden en toekomst zeker niet onderscheiden worden. Gusdorf drukt dit als volgt uit: De mens is vrij in die zin, dat hij zoekt naar het meest authenti ...