1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 61
53 kennis is geen uitdrukking van apriorische denkvormen van het subject ( K a n t ) , doch is gefundeerd in de werkelijkheid, in het natuurgegeven geheel Kant erkent slechts de causaliteit der wisselwerking als reëel voor de menschelijke ervaring M a a r de totaliteits-analyse doet ons spontane ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 62
54 leiden" 26) Zi] willen de feiten dwingen binnen het raam van een bepaalde theorie terwijl de w a a r g e n o m e n werkelijkheid zich bluf' verzetten tegen zoo n van uit de theorie vereischte vervorming Als juiste kern m het holisme erkent Bruna de opvatting dat de levende en de levenlooze n a ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 63
55 merkt hiertegen op, dat Jordan toch op grond van êen voorafgaand totaliteitsinzicht tot de erkenning van intercausale betrekkingen tusschen de causale factoren in de organismen is gekomen. Dit inzicht is in werkelijkheid dus een gevolg van realiteitsgetrouw denken, welks objectiviteit door Jor ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 64
56 functie als begrippen wel onderscheiden, een scheiding van beide in de werkelijkheid is niet mogelijk Beide zijn in het leven, dat uit zich zelve op zich zelve w e r k t en zoodoende zich zelve m zijn functie voortdurend vervormt, tot een hoogere synthese v e r b o n d e n " ^'^) Inzake de ver ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 65
57 processen planmatig verloopen en gericht zijn — onbewust en dus feilbaar — op de zelf handhaving van het levensgeheel (Stemmann Goetsch e a ). In dit verband acht Bruna ook het veldbegrip (Gurwitsch, W e i s s ) een voor de biologie waardevol begrip H e t Kan leiden tot de opstelling van veldw ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 66
58 schijnlijkheid O n d e r dit voorbehoud wil Bruna M e y e r ' s holistische eisch eener biologisch vruchtbare wiskundige methode wel aanvaarden W e mogen met slechts voor de levenlooze, doch ook voor de levende n a t u u r de geldigheid aannemen van z g n waarschijnlijkheidswetten w a a r d o ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 67
59 het organisch levensgcbcuren en zijn verhouding tot het a n o r g a nisch gebeuren Deze ciitiek zal er een zijn v a n calvinistisch s t a n d p u n t D e calvinistische wijsbegeerte mag nog jong zijn, zij heeft niettemin getoond kosmologische en kennistheoretische beginselen te bezitten, welke ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 68
60 2ijn soortgenooten In de begrippen giijpen w e volgens de realistische kennisleer het redelijk bestanddeel der dingen langs den weg der theoiet'sche abstractie D e stof heeft evenmin een zelfstandig bestaan als de vorm Loutere stof is enkel mogelijkheid w a a r v a n zich de vormen bedienen bi ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 69
61 Deze schriftuurlijke waarheid moet het uitgangspunt zijn van een natimrphdosophie die en op bijbelschen grond opgebouwd en waarachtig werkehjkheidsgetrouw wil zijn H o e geheel anders dan het hylemorphisme zien wij bij dit uitgangspunt onzer wereldbeschouwing de natuurwezens en hun verb a n d ...
1938 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 70
62 is G o d heeft wel de materie geschapen (tegen A n s t o t e l e s ) , doch Hl] heeft haar niet zonder vorm geschapen (tegen A u g u s t m u s ) 35) D e „hulè" van Anstoteles en de , materia prima" der scholastische denkers is iets geheel anders dan w a t de Schrift onder stof verstaat ,,Stof" ...