1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 191
ZONDE EN ZIEKTE O door Prof. Dr K. J. POPMAI. Onwillekeurig stellen we ons het verband tussen zonde en ziekte wel eens wat primitief voor: een jongentje steelt pruimen en krijgt een uur later vreselijk pijn in zijn buik. Misschien heeft hij snel en schrokkerig gegeten, of er te veel achter ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 192
158K. J. P O P M Azondigen gezondheid teweegbrengt: het gestolen brood is Hefelijk, een stevige dronk kan een mens wel eens van z'n naar het ziekelijke neigende tobberijen af helpen, en talrijk zijn de verhalen uit romans en practijk, waarin roekeloos „uitgaan" iemand van zenuwspann ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 193
159ZONDE EN ZIEKTEprimaire kennis toereikend: het doet weinig ter zake of een verfijnde aanduiding al dan niet gegeven kan worden, het fundamentele besef van ziekzijn is aanwezig ook bij degenen, die niet tot nadere precisering in staat zijn. II. Hiermee is een zeker houvast verkreg ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 194
K. J. POPMA160besef dwalen, ongezond uitdijen, accumuleren tot het monsterachtige, daarmee is principieel niets verloren. Dit besef verwijst niet naar zich zelf, maar naar buiten, en daarom kan het geen punt van uitgang zijn. Het is besef van iets, en dat iets fungeert hier als maat ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 195
ZONDE EN ZIEKTE161nisverwerving van onze zonde? M.a.w. rust ons zondebesef in zich zelf, garandeert het de waarheid van ons zondig zijn? Men behoeft, om deze vraag te beantwoorden, niet eens te verwijzen naar de aberraties in het zondebesef of naar de vertekeningen, die ons zondebes ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 196
K. J. POPMA162niet een voortrap, laat staan een steun van het geloven kan zijn. De inhoud der geloofskennis bereikt ons van buiten af. Die inhoud is ons oorspronkelijk vreemd. Dat is een vaste lijn in Gods reddende genade-openbaring. Het ligt in de aard van het Christgeloof, dat het ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 197
ZONDE EN ZIEKTE163komt. Daarom heeft alle kennis, ook de meest speciale, een religeuze wortel, en is ook alle kennis omtrent ziekte beslissend bepaald door de religie, waarvan de kennisnemer aanhanger is. Zoals iemands religie is, zo is zijn ziekbesef, en zoals zijn ziektebesef is, ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 198
164K. J. POPMAdes velds" eet, maakt zich het gestorvene ten nutte. Dit van zijn levenswcrtel afgesneden plantenleven heeft een zekere marge, waarbinnen de eetbaarheid zich presenteert. Die marge is breder of smaller, de ene spijs is lichter bederfelijk dan de andere, en die marge ka ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 199
ZONDE EN ZIEKTE165den we niet twee tegenstrijdige opvattingen, maar met elkaar rijmende; want God, Die de aarde om onzentwil vloekte, had ook de nauwe band tussen mens en wereld gelegd. V. De Christelijke belijdenis maakt onderscheid tussen de zonde en haar gevolgen. En deze ondersc ...
1954 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 200
166K. J. POPMAdoodsbeschouwingen. Men onderscheidt wel eens de dood in biologische en theologische zin 3). Veel schieten we er niet mee op, te poneren dat de dood in de Bijbel geen biologische maar een theolologisch-religieuze zin heeft: hier wordt eenvoudig een biologie (welke?) te ...