Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 121
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut120door was de sfeer thuis vervelend. Door wie hij uiteindelijk op het pi terecht kwam weet hij niet: ‘Hoogstwaarschijnlijk werd ik daar op advies van mijn lagere school geplaatst, maar zeker weten doe ik dat niet. Mijn ouders s ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 134
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutwijs weinig uitdaging. Volgens hem had men op het instituut zijn kennisniveau te laag ingeschat de eerste jaren, omdat hij op de gewone lagere school onvoldoende presteerde op het gebied van rekenen en taal: ‘ik vertikte het om sommetj ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 143
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut142gang moest opmeten, of wat dan ook. Ik banjerde dan door het hele gebouw, en heb daar dus alles gezien, vanaf de kelder tot de zolder en alles wat daar tussenin zit. Ook kwam ik, hoewel dat streng verboden was, regelmatig op ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 128
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutmocht: ‘Aan de familie en mijn vriendjes uit de wereld noemde ik het pi altijd de “school bij het Vondelpark” en ik gaf er hoog over op hoe een goede school het wel was. Ik schaamde mij er niets voor om op het pi te zitten.’ De enige d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 142
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutbaar; ze hadden van hem gehoord via hun ouders en ontmoetten hem bij bijzondere gelegenheden. Manta: ‘Hoewel mijn ouders onverschillig waren tegenover religie (officieel waren ze vrijzinnig hervormd), hadden ze grote waardering voor pr ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 149
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut148groep bood. Aan de leiding bewaart ze goede herinneringen: ‘Leidster Ingrid was een groepsleidster die uitstekend met moeilijke kinderen overweg kon; ze was een warme persoonlijkheid waar ik erg gek op was en waaraan ik veel ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 157
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut156Dat het onderwijs individueel was, komt ook duidelijk naar voren in de herinneringen van oud-leerlingen. Jacqueline, die net voor de komst van onderwijzer Van den Heuvel het pi verliet, meldt hierover: ‘Ik kon op school goed ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 153
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut152kinderen. Deze voerde periodieke gesprekken met ouders. Kinderen konden bij hem of haar terecht als er problemen waren. Daarnaast was deze voor zijn of haar pupillen betrokken in het overleg met therapeuten, de school en de m ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 127
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut126mijn vijftiende of zo, heb ik echt goed leren rekenen en lezen, vooral door zelfstudie.’ Waldur had specifieke problemen, die op den duur op de gewone school niet te hanteren waren: ‘Aanvankelijk kon ik goed meekomen. Maar om ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 140
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituuthet intern verblijf en de vrije tijd Twee van de geïnterviewden, Manta en Dirk, verbleven dag en nacht op het instituut. De woon‑ en slaapruimtes waren ondergebracht op de derde verdieping. Manta bezocht sporadisch zijn ouderlijk huis ...